اینستاگرام در کسب و کارها

اینستاگرام مارکتینگ چیست؟

آنچه در این مقاله می خوانید :

این روزها دیگر نمی توان به اینستاگرام به عنوان یک شبکه اجتماعی معمولی و صرفا جهت پر کردن اوقات فراغت نگاه کرد، بلکه اینستاگرام مدت زیادی است که به یکی از بهترین و آینده دار ترین بسترهای رشد و پیشرفت اقتصادی تبدیل شده است. دنیای کسب و کارهای آنلاین به ویژه از طریق اینستاگرام با سرعت بسیار بالایی در حال رشد هستند و همین موضوع نیز افراد بسیاری را به حرکت به سمت آموزش اینستاگرام مارکتینگ سوق می دهد. اما باید ابتدا به این سوال پاسخ دهیم که اینستاگرام مارکتینگ چیست  و اصول فعالیت در آن کدام اند. در این مطلب با شما هستیم تا به طور مفصل به آموزش اینستاگرام مارکتینگ بپردازیم و راهکارهای موفقیت در این زمینه را به شما معرفی کنیم.

معرفی اینستاگرام مارکتینگ

پیش از هر چیز لازم است که بتوانید مفهوم اینستاگرام مارکتینگ را به خوبی درک کنید. به طور کلی می توان گفت که اینستاگرام مارکتینگ که با نام بازاریابی در اینستاگرام نیز شناخته می شود یکی از شاخه های بازاریابی دیجیتال یا همان دیجیتال مارکتینگ است که با توجه به رشد و افزایش کاربران اینستاگرام، فرصت و بستر مناسبی را برای کار و فعالیت کسب و کارهای متفاوت فراهم کرده است.

اینستاگرام را می توان یکی از محبوب ترین شبکه های اجتماعی در ایران دانست، به همین دلیل هم کسب و کارهای کوچک و بزرگ از این شرایط طلایی استفاده می کنند و به معرفی و ارائه کالا و یا خدمات خود می پردازند. به همین دلیل هم هست که سیاست های کسب و کار و اینستاگرام مارکتینگ می تواند جهت یابی برند شما را هوشمندانه تر کرده و نمودار رشدتان را نیز بهبود ببخشد.

نکات ابتدایی مهم اینستاگرام مارکتینگ چیست

برای آن که بتوانید در شبکه اجتماعی اینستاگرام، کسب و کار آنلاین خود را رشد و توسعه دهید باید از ابتدایی ترین قوانین و یا بهتر است بگوییم نکات دیجیتال مارکتینگ پیروی کنید. برای مثال معمولا توصیه می شود که صفحه و پروفایل شما به عنوان یک کسب و کار در اینستاگرام پابلیک و عمومی باشد تا هر فردی که می خواهد به عنوان مشتری با کسب و کار شما آشنا شود، بتواند به راحتی وارد آن شده و از محتوای تولید شده توسط شما بهره مند شود.

مسئله بعدی، انتخاب یک لوگو برای کسب و کار و به دنبال آن تصویر پروفایل مناسب برای صفحه اینستاگرامی شماست. در وهله اول برای به رسمیت شناخته شدن برندینگ، شما باید یک لوگوی واضح، مشخص و همین طور مرتبط با حوزه کاری خود انتخاب کنید. توصیه می کنیم که برای تصویر پروفایل صفحه خود نیز از همان لوگو بهره بگیرید تا رسمیت و هویت اینستاگرام مارکتینگ شما مشخص شود.

نکته بعدی به اسم صفحه و پروفایل شما بر می گردد. شما باید به دنبال نام و یوزرنیمی باشید تا هر فردی بتواند آن را به راحتی با جست و جوی فارسی پیدا کند و در این زمینه با مشکلی رو به رو نشود. یادتان باشد که نام برند خود را به صورت فارسی، حتما در صفحه خود بنویسید.

به خاطر داشته باشید که بیوگرافی صفحه شما، پوشش آن به حساب می آید. بنابراین سعی کنید که با وجود تعداد کاراکترهای محدودی که در دست دارید، بهترین اطلاعات را به مخاطب برسانید تا در نهایت بتوانید به بیشترین تاثیرگذاری دست یابید.

معمولا برای آن که بتوانید پرستیژ کاری خود را بالا ببرید و بر هویت و شخصیت آن بیفزایید می توانید از آدرس وب سایت برند و یا شرکت خودتان نیز یاد کنید. این، به مخاطبان شما نشان می دهد که شما یک کسب و کار رسمی و قابل اعتماد هستید. به خاطر داشته باشید که استفاده از هشتگ های مرتبط نیز می تواند یکی دیگر از رموز موفقیت شما در اینستاگرام مارکتینگ باشد. اینستاگرام برای درج هشتگ ها تا تعداد 30 هشتگ را برای شما مجاز می داند، اما گاهی شما می توانید با 10 یا 11 هشتگ هم تیر خود را به نشان مورد نظر بزنید!

اهداف آموزش اینستاگرام مارکتینگ چیست

یکی از مهم ترین اهداف و نقاط قوت در کسب و کارهایی که در اینستاگرام مشغول فعالیت هستند این است که می توانند با مشتریان و مخاطبین بیشتری، آن هم با درصد موفقیت به مراتب بالاتری در تعامل باشند. به همین دلیل هم هست که مفهوم اینفلوئنسر یا همان تاثیرگذار بازاریابی در دنیای اینستاگرام مارکتینگ به میان می آید. اینفلوئنسر در واقع فردی تاثیرگذار در شبکه اجتماعی اینستاگرام است که با داشتن دنبال کنندگان بسیار از طریق این شبکه اجتماعی به شهرت رسیده و از همین راه هم درآمدزایی می کند.

جدا از آن که شما بخواهید در فضای بازاریابی اینستاگرام به عنوان یک کسب و کار به تولید محصول و یا ارائه خدمات بپردازید، می توانید به عنوان فردی موفق در حوزه تبلیغات اینستاگرامی، کسب درآمد کنید. در اینجاست که می توان با تولید محتوایی مفید و کاربردی، فالوورهای بسیاری را جذب کرد و به عنوان یک منبع، جهت تبلیغات سایر کسب و کارها، مشغول به فعالیت شد. باید این را بگوییم که امروزه تبلیغات اینستاگرامی، درآمد بسیاری دارد و می تواند به عنوان یک بازاریابی هوشمندانه شناخته شود.

با توجه به تمامی این توضیحات، ارائه راهکاره ایی جهت موفقیت هرچه بیشتر در حوزه اینستاگرام مارکتینگ می تواند در هر دو زمینه، چه به عنوان یک کسب و کار مشغول به فعالیت و چه به عنوان یک اینفلوئنسر موفق اهمیت بسیار زیادی پیدا کند، چرا که رشد هر کدام از این زمینه ها نیازمند ترفندهایی است که گاهی در درازمدت به بار می نشینند.

استراتژی تولید محتوا در بازاریابی اینستاگرامی

یکی از مهم ترین گام هایی که می توانید برای موفقیت در حوزه بازاریابی اینستاگرامی بردارید، مشخص کردن استراتژی تولید محتواست. در واقع باید بگوییم که یک محتوای مناسب و کاربردی، یکی از مهم ترین و اساسی ترین شروط موفقیت شما در حوزه بازاریابی اینستاگرام خواهد بود.

برای تولید محتوای مفید و تاثیرگذار در وهله اول باید یک استراتژی محتوایی هوشمندانه طراحی کنید و بعد از آن به دنبال تولید محتواهایی کاربردی و جذاب به فراخور نیاز مخاطب خود باشید. این موضوع می تواند در جذب فالوورهای هر چه بیشتر به شما کمک بسیاری کند. به خاطر داشته باشید که نیازهای مخاطب شما باید تاثیر بسیار زیادی در استراتژی تولید محتوایتان داشته باشد.

معمولا محتواهایی که در اینستاگرام مارکتینگ تولید می شوند در اشکال متفاوتی هستند که از میان آنها می توان به محتواهای آموزشی، محتواهای معرفی محصول و یا خدمات، محتواهای سرگرم کننده، محتواهای پشت صحنه، محتواهای مربوط به مشتریان و… اشاره کرد. به خاطر داشته باشید که در غالب موارد ،همراهی انواع استراتژی های محتوایی می تواند اعتماد بیشتری از مخاطب را جلب کرده و در نتیجه بازاریابی شما را نیز با موفقیت به مراتب بیشتری رو به رو سازد.

استراتژی های بازاریابی در اینستاگرام

استراتژی های لازم برای بازاریابی اینستاگرامی موفق، بسیار گسترده و البته ضروری هستند. درست است که بخش خیلی مهمی از بازاریابی شما را محتوایی که تولید می کنید تشکیل می دهد، اما مسائل مهم دیگری نیز وجود دارند که می توانند پکیج بازاریابی شما را کامل تر و البته موفق تر سازند. برای مثال یکی از مهم ترین مسائل در اینستاگرام مارکتینگ استفاده هوشمندانه از قابلیت استوری است. این قابلیت به شما کمک می کند که تا 24 ساعت، محتوایی را به مخاطب خود ارائه دهید و با آنها به شکل مستقیمی به تعامل بپردازید.

در کنار این، زمان انتشار هر پست و استوری نیز می تواند به نوبه خود، نکته ای کلیدی و مهم به حساب آید. شما باید بدانید که دقیقا چه بازه زمانی در طی روز می تواند بهترین و پربازدیدترین زمان برای انتشار پست های شما باشد. بنابراین حتی در زمان انتشار پست نیز باید هوشمندانه عمل کنید و مخاطبان خود را دقیقا در زمان طلایی، به سمت خودتان بکشید. برای آن که بتوانید از بهترین زمان انتشار پست ها مطلع شوید می توانید از ابزار بسیار کاربردی insights در اینستاگرام استفاده کنید.

همان طور که اشاره شد استفاده درست و هوشمندانه از هشتگ ها نیز می تواند در موفقیت بازاریابی اینستاگرامی شما تاثیر بسیار زیادی داشته باشد. گاهی حساسیت های برخی از کسب و کارها در رابطه با نحوه ارائه هشتگ ها به حدی می رسد که می تواند در جذب فالوورهای آنها تاثیرات بسیار زیادی داشته باشد.

برنامه ریزی برای اینستاگرام مارکتینگ

همان طور که احتمالا تا به اینجا حدس زده اید، برنامه ریزی برای موفقیت هر چه بیشتر در اینستاگرام مارکتینگ، نیازمند زمان بندی درست و البته عملکردی حرفه ای دارد. معمولا بسیاری از کسب و کارها در هر حوزه ای هم که باشند به دلیل مشغله های کاری خود، زمان کافی برای مشخص کردن استراتژی های اینستاگرام مارکتینگ خود را ندارند و در نتیجه تنها زمان خود را هدر می دهند، آن هم بدون آن که کمترین تاثیر مثبتی را در روند بازاریابی اینستاگرامی خود شاهد باشند.

در این شرایط، کارشناسان و متخصصان این حوزه می توانند به کمک شما بیایند و مدیریت یک بخش و یا تمامی استراتژی بازاریابی اینستاگرامی شما را به دست بگیرند. با این کار خیالتان راحت خواهد بود که در واقع کار را به دست کاردان سپرده اید و علی رغم تمامی مشغله ها و کمبود وقت هایی که دارید، صفحه شما در اینستاگرام، روند رو به رشد خود را طی می کند و اینستاگرام مارکتینگ کسب و کارتان به بهترین شکل ممکن پیش می رود.